image

سطح‌بندی کالاهای حوزه‌ی کامپیوتینگ

  • 1404/06/09
  • بازدید: 0
  • 0

کالاهای حوزه‌ی کامپیوتینگ (پردازش محور) مثل کامپیوتر دسکتاپ، لپتاپ، موبایل، قطعات کامپیوتر و ... معمولا در سه گروه سطح‌بندی می‌شوند. این سه گروه عبارتند از:

  • سطح ورود (Entry-Level)
  • میان‌رده (Mid-Range)
  • پرچمدار (Flagship)


در این راهنما به بررسی ویژگی‌های هرکدام از این سطوح و انتخاب آنها می‌پردازیم.


تقسیم‌بندی کالاهای حوزه‌ی کامپیوتینگ به سطوح سه‌گانه معمولا براساس 7 معیار اصلی صورت می‌گیرد. این معیارها عبارتند از:

1. قیمت (محدوده‌ی هزینه‌ای که کاربر مایل به پرداخت آن است)

2. قدرت پردازش و حافظه (عملکرد پردازنده‌ی مرکزی، حافظه‌ی رم، حافظه‌ی دائمی و ...)

3. کیفیت ساخت و دوام (عمر مفید کالا، مواد بکاررفته و مقاومت در برابر شرایط مختلف محیطی)

4. خدمات پشتیبانی و امکانات نرم‌افزاری (مدت و نوع گارانتی، نرم‌افزار اختصاصی و مدیریت کالا)

5. بروز بودن فناوری‌های مورد استفاده در کالا

6. وجود ویژگی‌های متمایز در کالا

7. پتانسیل ارتقای کالا


کالاهای سطح ورود معمولا به نسبت فناوری و کارایی ارائه شده، قیمت بسیار اقتصادی دارند و سطح عملکرد پایه را به خوبی ارائه می‌دهند. این کالاها بسته به جدید یا قدیمی بودن، قدرت پردازش متفاوتی ارائه می‌دهند. قاعده‌ی کلی این است که کالای سطح ورود جدیدتر به کالای قدیمی میان‌رده یا حتی گاهی پرچمدار ارجحیت دارد. در ساخت کالاهای سطح ورود حساسیتی نسبت به نوع مواد بکاررفته و مقاومت آنها وجود ندارد زیرا هدف اصلی این کالاها این است که فناوری روز را برای همه‌ی کاربران در دسترس قرار دهند. کالاهای سطح ورود، خدمات پشتیبانی و امکانات نرم‌افزاری حداقلی دارند. همچنین ممکن است از فناوری‌های بروز بهره ببرند ولی تمام پتانسیل آن فناوری را ارائه نمی‌دهند. در نهایت، این کالاها فاقد ویژگی‌های متمایز هستند و پتانسیل ارتقای محدودی دارند. بازار هدف کالاهای سطح ورود کاربرانی هستند که مشتاق استفاده از فناوری‌های روز هستند ولی بودجه‌ی محدودی دارند و نسبت به ویژگی‌های اضافه بر وظیفه‌ی کالا حساس نیستند.


کالاهای میان‌رده تعادل مناسبی بین قیمت و قدرت پردازش برقرار می‌کنند. کیفیت ساخت و دوام خوبی دارند ولی از استفاده‌ی مواد اولیه‌‌ی گرانقیمت در آنها اجتناب می‌شود. این کالاها معمولا خدمات پشتیبانی و امکانات نرم‌افزاری خوبی ارائه می‌دهند که اکثر نیازهای کاربران را برآورده می‌کند. در این کالاها از فناوری‌های بروز استفاده شده ولی حساسیتی نسبت به آخرین مطالعات و تحقیقات انجام شده وجود ندارد. در نهایت، کالاهای میان‌رده ویژگی‌های متمایزی ندارند و معمولا پتانسیل ارتقای آنها محدود است. بازار هدف کالاهای میان‌رده کاربرانی هستند که خواهان کیفیت بالا همراه با قیمت مناسب هستند و بزرگترین گروه کاربران کالاهای پردازش محور را تشکیل می‌دهند. این دسته از کاربران حتی بدون محدودیت بودجه ممکن است کالای میان‌رده را انتخاب کنند زیرا خرید کالای پرچمدار را منطقی نمی‌دانند.


کالاهای پرچمدار یا بالارده پای خود را تا آخر روی پدال قرار می‌دهند. بعضا قیمت‌های عجیبی دارند و قدرت پردازش آنها نهایت قابل ارائه توسط فناوری روز است. اکثر این کالاها کیفیت ساخت و دوام بسیار خوبی دارند و در مواد اولیه‌ی آنها هیچ محدودیتی وجود ندارد. خدمات پشتیبانی کالاهای پرچمدار معمولا کامل و مدت‌دار است و نرم‌افزارهای اختصاصی با بیشترین امکانات ممکن برای آنها وجود دارد. این کالاها حداقل یک ویژگی کاملا متمایز دارند که آنها را از کالاهای دیگر جدا می‌کند. در نهایت کالاهای پرچمدار پتانسیل ارتقای بالایی دارند یا برای مدت زمان بیشتری رقابت خود را با کالاهای جدیدتر حفظ می‌کنند.


برای جمع‌بندی، کاربران، سطح ورود کالا را برای برآورده کردن نیازهای روزمره‌ی خود خریداری می‌کنند و انتظاری بیش از آن ندارند. اجزای مورد استفاده در کالاهای سطح ورود معمولا از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و هزینه‌ها در پایینترین سطح ممکن نگهداری می‌شود. کاربران سطح میان‌رده انتخاب متنوع‌تری دارند و اجزای کالای انتخابی آنها معمولا ترکیبی است یعنی برای قسمت‌های حساس از فلز و برای قسمت‌های کم اهمیت از پلاستیک استفاده می‌شود. کاربران سطح پرچمدار محدودیتی از نظر بودجه و خواسته‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ندارند. جنس اجزای این کالاها معمولا از فلز، شیشه و مواد دیگری است که می‌تواند به عملکرد حداکثری آنها کمک کند.


میان‌رده
پرچمدار
اقتصادی
خرید
سطح کالا
کیفیت