کلاینت (سرویس گیرنده) نرمافزار یا سختافزاری است که درخواست دسترسی به داده یا سرویس را به سرور ارسال میکند. این سیستمها معمولا رابط کاربری گرافیکی دارند و برای تعامل مستقیم با کاربران طراحی شدهاند. نمونههایی از عملیات رایج کلاینتها:
سرور (سرویس دهنده) نرمافزار یا سختافزاری است که به درخواستهای کلاینت پاسخ میدهد و منابع مشترک را در شبکه فراهم میکند. این سیستمها معمولاً بدون رابط کاربری گرافیکی کار میکنند و بار پردازشی و نگهداری اطلاعات را بر عهده دارند. نمونههایی از عملیات رایج سرورها:
سیستمهای کلاینت و سرور تفاوتهای سختافزاری و نرمافزاری زیادی دارند. پردازندهی سیستمهای کلاینت معمولا تعداد هستههای متوسطی دارد و فرکانسهای خیلی بالایی ارائه نمیدهد؛ از سوی دیگر تعداد هستهها و فرکانس اجرایی پردازندههای سرور بسیار بالا است. مقدار رم یا حافظهی موقت در سیستمهای سرور بسیار بالاتر از سیستمهای کلاینت است. علاوه بر آن تجهیزات ذخیرهسازی سیستمهای سرور بسیار پیچیدهتر و با ظرفیتهای بسیار بالا ارائه میشود. یکی دیگر از ویژگیهای مهم سرورها پتانسیل افزایش مقیاس سختافزاری آنهاست؛ برای مثال این سیستمها دارای چندین کارت شبکهی پرسرعت هستند. از نظر نرمافزاری، سرویس گیرندهها با سیستم عاملهای سادهتر ویندوز، لینوکس یا مک کار میکنند و سرویس دهندهها با سیستم عاملهای پیچیدهتر ویندوز، لینوکس یا حتی بی اس دی کار میکنند. مهمتر از همه اینکه سرویس گیرندهها تنها در زمان نیاز روشن میشوند ولی سرویس دهندهها باید به صورت 24 ساعته کار کنند و به کاربران خدمت برسانند.
در نهایت، با وجود اینکه میتوان از سیستمهای کلاینت به عنوان سرور و از سرورها به عنوان کلاینت استفاده کرد ولی اینکار به صرفه نیست و مدیریت و نگهداری این تجهیزات را مشکل میکند.